FAQ

FAQ

Chansen att du hittar den information du behöver i vår FAQ är stor - så varför inte ge det ett försök? Du kan söka via ämne eller leta efter en specifik fråga.

Frågor

    • Hur ser rutinerna för ombordstigning ut?

      Ombordstigningen påbörjas vid tiden för Check-In som framgår av din kryssningsbiljett. Incheckningen stänger 90 minuter innan fartygets avgångstid, förutom vid amerikanska hamnar då den stänger två timmar innan fartygets avgångstid. Det är viktigt att du har med dig din e-biljett och embarkation form som är korrekt ifyllt med alla dina personuppgifter. Ombordstigningsrutinen skiljer sig något mellan olika fartyg. För mer detaljerad information, läs mer här.

    • Hur fungerar Web Check-In?

      Om du bokat direkt genom MSC Cruises bör du checka in med hjälp av vår Web Check-In. Om du bokat din kryssning via en resebyrå kan du även be dem checka in åt dig. När du skriver ut din e-biljett måste denna information anges för samtliga passagerare i bokningen: Förnamn, efternamn, födelsedatum, födelseort, kön, nationalitet, passnummer eller nationellt id-kortnummer, passets eller det nationella id-kortets utfärdandedatum och utfärdandeort, passets eller nationella id-kortets utgångsdatum och kontaktpersoner vid en eventuell nödsituation (förnamn, efternamn och telefonnummer till en släkting eller vän som inte följer med på resan). 
        
      Innan du åker till hamnen bör du alltid kontrollera att du har alla resedokument som krävs för resan och att alla personuppgifter i samtliga dokument stämmer. Om du behöver ändra något så kan du alltid göra en ny web check-in för att skriva ut en ny e-biljett. 
        
      Checka in online med tre enkla klick 
      1. Gå till www.mscwebcheckin.com, minst 48 timmar innan din avgångstid.  
      2. Skriv in din bokningsinformation för att komma till din personliga sida. 
      3. Fyll i de obligatoriska fälten för personuppgifter och dokument. Klicka på Spara.

    • Vilka dokument behövs för en kryssning?

      Varje gäst ansvarar för att ha med sig alla resedokument som krävs för att stiga ombord på fartyget i den aktuella avresehamnen - till exempel ett giltigt pass och de eventuella visum som krävs för alla stopp under kryssningen. Resenären ansvarar också för eventuella vaccinationer som krävs för resmålen som besöks under kryssningsrutten.

      Notera att MSC Cruises inte tar ansvar för rådgivning angående resedokument eller inreseregler. Gäster som saknar de dokument som krävs för ombordstigning eller inresa i de aktuella länderna kommer att nekas ombordstigning utan ersättning. Om du har frågor kring vad som gäller just din resrutt ber vi dig kontakta oss alternativt det aktuella landets ambassad.

    • Kan jag ta med mig mat och dryck ombord?

      Nej, men däremot kan mat och dryck köpas ombord. Denna regel gäller även vid ombordstigning efter besök och utflykter i land.

    • Hur mycket bagage får jag ha med mig?

      Två resväskor och två handbagage per person får tas med ombord. Läs på biljetten för exakt information om vad som gäller för din kryssning.

    • Hur hanteras bagaget vid ombordstigning och avstigning?

      Innan avresan ber vi alla gäster märka upp sitt bagage med tagsen som levererades tillsammans med kryssningsbiljetten, och lämna över det till MSC-personalen i terminalen. Bagaget kommer att levereras till er hytt strax efter ombordstigningen. 

      Två dagar innan kryssningens slut kommer gästerna få information gällande avstigningen i sin hytt tillsammans med nya bagagetaggar. Vänligen lämna uppmärkt bagage utanför hyttdörren kvällen innan avstigning. Bagaget kommer att hämtas upp och levereras direkt till terminalbyggnaden under avstigningen. Notera att rutiner för ombordstigning och avstigning kan variera mellan olika hamnar.

    • Vad händer om mitt bagage eller andra ägodelar kommer bort?

      MSC Cruises, företagets anställda eller resebyråer tar inget ansvar för förlorat, förstört eller stulet bagage eller personliga tillhörigheter. Läs mer om detta i bokningsvillkoren. Om bagage eller personliga tillhörigheter försvinner eller förstörs bör en personalen kontaktas omedelbart på plats.

    • Finns det parkering vid terminalen?

      I de flesta avresehamnar kan parkering köpas via MSC Cruises. Vi rekommenderar att parkeringen bokas i förväg via telefon till vårt call center, via resebyrån eller online här på webbplatsen. Här kan du också få information om vad som gäller din avresehamn.

    • Finns det rullstolar att låna?

      Rullstolar finns att låna på alla MSC Cruises fartyg, att använda under ombordstigning, avstigning eller vid eventuella nödsituationer.

    • Vilka betalkort och kreditkort accepteras?

      Visa, MasterCard, American Express, JCB och Diners Club.

    • Vilka betalsätt finns ombord?

      Alla köp ombord betalas med ditt personliga Cruise Card, vilket gör att du slipper bära med dig kontanter eller betalkort. För att aktivera ditt Cruise Card för inköp måste du antingen registrera ditt kredit- eller betalkort vid receptionsdisken eller vid Cruise Card Activation Points (endast tillgängligt på vissa fartyg), alternativt lämna en kontant deposition i reception Guest Service efter ombordstigning.

    • Kan jag göra kontantuttag ombord?

      Om ditt kreditkort har registrerats för ditt ombordkonto, kan du ta ut kontanter ombord. Detta kan endast göras i fartygets valuta (euro eller US dollar beroende på kryssningsrutt) och mot en avgift.

    • Hur hittar jag ombord?

      En karta över fartyget finns i varje hytt. För flera av fartygen finns också kartor att ladda ner på respektive fartygssida här på webbplatsen. Du kan alltid be personalen om hjälp om du inte hittar.

    • Hur är temperaturen inomhus på fartyget?

      MSC Cruises säkerställer att inomhustemperaturen är behaglig och hänsyn tas till rådande väderförhållanden. Temperaturen i din hytt kan du själv reglera med termostaten.

    • Vad gör jag om jag förlorat något föremål?

      Om du tappat bort eller på annat sätt förlorat något bör du kontakta receptionen eller Guest Services för att se om det lämnats in.

    • Vad är serviceavgiften?

      Serviceavgiften baseras på kryssningens längd och de destinationer du kryssar till. Avgiften betalas per dygn och går direkt till personalen som ger dig hotellservice. Läs mer under rubriken Serviceavgifter.

      Serviceavgift i barer  
      En 15% serviceavgift läggs automatiskt på alla inköp i barer och restauranger.   

      Serviceavgift på spa   
      En 15% serviceavgift läggs automatiskt på alla spa-behandlingar som köps ombord och betalas i slutet av kryssningen, som en del av den slutliga betalningen.

    • Är rökning tillåten?

      Rökning är endast tillåten i specifika områden ombord. Rökning är inte tillåten i närheten av restauranger och bufféer där det serveras mat och inte heller i Medical Centre, barnklubbar, korridorer eller hissfoajéer, samlingsplatser för grupper tex vid säkerhetsövningar, avstigning eller avresa för utflyter, allmänna toaletter eller barer i anslutning till platser där det serveras mat. Rökning är inte heller tillåten i hytter eller på balkonger.

    • Finns det solstolar?

      Solstolarna finns tillgängliga utan kostnad för passagerarna. De kan inte bokas, och gästerna ombeds att inte ockupera dem med personliga saker under längre frånvarostunder (mer än 30 minuter). Badhanddukar finns runt poolerna eller i hytten. Dessa ska returneras efter användning. Icke återlämnade badhanddukar kan debiteras gästernas ombordkonton.

    • Erbjuder MSC Cruises hjälp till passagerare med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning?

      Ja, MSC Cruises och dess anställda strävar efter att kunna erbjuda bästa möjliga service för alla gäster, även gäster med funktionsnedsättningar.

    • Kan jag ta med mig mediciner?

      Ja. Om möjligt bör mediciner bäras med i handbagaget. Vi råder våra gäster att ha med sig en lista över mediciner de planerar att ta med sig ombord, så att medicinska personalen kan hjälpa till vid eventuella medicinska nödsituationer.

    • Vilken medicinsk service finns ombord?

      Alla MSC Cruises fartyg har ett välutrustat Medical Centre som leds av fartygsläkaren och annan medicinsk personal. Centrets öppettider framgår av fartygets Daily Program. Vid akuta behov finns ett journummer du kan ringa dygnet runt. Förutom vid nödsituationer tas en avgift ut för medicinsk service. Information om priser fås ombord. Gäster som får betala för medicinsk service under kryssningen kan sedan kontakta sitt försäkringsbolag för att begära ersättning efter kryssningen.

    • Hur meddelar jag MSC Cruises om mina särskilda behov?

      MSC Cruises bör meddelas om alla särskilda behov via vårt Special Needs-formulär, som finns att ladda ner online eller kan fås via resebyrån. Förutom formuläret kan ett intyg som bekräftar att det är lämpligt för gästen att åka på kryssningen komma att begäras in.

    • När ska jag senast meddela MSC Cruises om mina särskilda behov?

      Gäster ska informera MSC Cruises om särskilda behov vid bokningstillfället eller senast två arbetsdagar innan avresan. Efter denna deadline kan det hända att vi inte kan tillhandahålla den assistens som behövs.

    • Vem tar hand om min förfrågan gällande särskilda behov och hur hanteras den?

      Alla förfrågningar skickas direkt till MSC Cruises och hanteras internt. Vissa förfrågningar behöver undersökas närmare utifrån ett praktiskt eller medicinskt perspektiv, vilket kommer att göras av en specialiserad intern kommité. I samtliga fall kommer passagerarens information att hanteras med absolut diskretion enligt vår integritetspolicy.

    • När får jag svar på min förfrågan gällande särskilda behov?

      Om förfrågan kommer in under arbetsdagen så kommer du få ett svar omgående. I vissa fall behöver frågan undersökas vidare och då kan det ta några dagar innan du får ett svar.

    • Finns det alternativa menyer för glutenintoleranta eller allergiker?

      Gäster med allergier eller intoleranser måste informera MSC Cruises om sina behov via Special Needs-formuläret och efter ombordstigning även bekräfta sina behov vid receptionen, Guest Service eller hovmästaren.

      MSC Cruises innehar certifiering från Bureau Veritas för servering av glutenfria menyer över hela världen (kod 20 ppm) i huvudrestaurangerna ombord på MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra och MSC Musica. All glutenfri mat är lagad av utbildad personal i särskilda kök ombord, av råvaror som förvarats i särskilda utrymmen framtagna i samarbete med Italian Coeliac Societys Cruises Project, enligt rådande säkerhetsregler och direktiv 

      På MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera och MSC Lirica finns endast ett begränsat utbud av färdigförpackade glutenfria snacks som kex, croissanter, kakor och muffins. 

      När MSC Meraviglia, MSC Seaside, MSC Seaview och MSC Bellissima är sjösatta kommer MSC Cruises att påbörja certifieringsprocessen med Bureau Veritas för tillstånd att servera glutenfria menyer även på dessa fartyg. Denna process beräknas vara genomförd inom en månad efter fartygets första avresa. Vi ber våra glutenintoleranta gäster kontrollera att glutenfria menyer finns tillgängliga i samband med bokning av kryssning på dessa fartyg.

      Om du har frågor om annan specialkost än den som tagits upp här ber vi dig kontakta oss direkt eller fråga din resebyrå.

    • Får personalen utbildning för att assistera gäster med funktionsnedsättning?

      Alla i personalen får en särskild in-house-utbildning som ger dem insikt i olika behov som gäster med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning kan ha, för att förbereda dem att kunna ge nödvändig assistens.

    • Kan jag få dialys ombord?

      Peritonealdialys kan utföras ombord vid Medical Centre om gästen har alla nödvändiga läkemedel och utrustning med sig. Den utrustning och de maskiner som används för hemodialys kan bara tas med ombord på vissa kryssningar. För ytterligare information om denna tjänst kontakta oss på info@msccruises.se.

    • Finns det skyltar för synskadade passagerare?

      Alla MSC Cruises fartyg har Braille-skyltar i allmänna utrymmen, hissar och utanför hyttdörrarna. Det finns också ett ljudsystem i hissarna på alla fartyg i Fantasiaklassen och Musicaklassen som på engelska berättar vilken våning man befinner sig på.

    • Kan jag resa med min ledarhund?

      Utbildade och certifierade ledarhundar tillåts alltid ombord förutsatt att de är vid god hälsa och har alla dokument som krävs för att komma in i de länder som besöks under kryssningen. Gästen kommer i förväg att informeras om vilken typ av boende som finns tillgängligt för djuret, eventuella faciliteter och förfarandet för ombordstigning och avstigning. Gästen är personligen ansvarig (med hjälp av vårdare om tillämpligt) för förvaring, utfodring och allmän vård av djuret

    • Kan en passagerare med nedsatt rörelseförmåga resa ensam?

      Ja, förutsatt att personen är oberoende av assistans.

    • Finns det utflykter för gäster med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning?

      De flesta av utflykterna passar även gäster med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning, men vi rekommenderar alla våra gäster att läsa igenom utflyktsprogrammet som kan fås vid Excursion Office ombord.

    • Vilka områden på fartyget kan nyttjas av gäster med nedsatt rörelseförmåga?

      Alla däck och allmänna utrymmen på våra fartyg är anpassade till gäster med nedsatt rörelseförmåga.

    • Finns det särskilda hytter för gäster med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning?

      Ja, på alla fartyg finns särskilda hytter som är anpassade för gäster med funktionsnedsättningar och rörelsenedsättningar, med extra golvyta och mer plats för rullstolar och andra hjälpmedel. Dessa hytter bör efterfrågas vid bokning.

    • Kan MSC Cruises neka mig bokning eller ombordstigning?

      Bokningar eller ombordstigning nekas endast om det är absolut nödvändigt av hänsyn till andra gästers eller personalens säkerhet, vilket måste gå före allt annat.

    • Hur ser MSC Cruises policy ut för resor till regioner där Zika-viruset förekommer?

      Hälsomyndigheter världen över avråder kvinnor som är eller försöker bli gravida samt deras partners från att resa till områden där Zika-viruset förekommer.
       
      På grund av detta erbjuder MSC Cruises gravida gäster och deras medresenärer i samma hytt möjligheten att utan kostnad avboka sin kryssning i dessa områden, alternativt att boka om sin resa och välja någon annan av alla destinationer där MSC Cruises är verksamma. Kryssningen ska genomföras inom 24 månader från ombokningstillfället. Om- och avbokning enligt dessa villkor kräver havandeskapsintyg från läkare. Kostnadsfri av- och ombokning regleras enligt våra bokningvilkor.
       
      Gäster som vill ha mer information om Zika-viruset kan kontakta sin husläkare eller besöka CDC:s webbplats:
       
      http://www.cdc.gov/zika/
      http://www.cdc.gov/zika/hc-providers/pregnant-woman.html
      http://www.cdc.gov/media/releases/2016/p0801-zika-travel-guidance.html

    • Vilken utrustning finns i alla hytter?

      Alla hytter är utrustade med en minibar, TV, Interaktiv TV (fartyg i Musica- och Fantasiaklass), säkerhetsbox, hårtork, luftkonditionering och telefon. Läs mer om vilken utrustning som finns i den hytt du är intresserad av på sidan om ditt fartyg.

    • Vad är skillnaden mellan insideshytt och utsideshytt?

      Utsideshytter har fönster eller balkong, vilket insideshytter saknar.

    • Kan jag ringa från min hytt?

      Ja, du ringer kostnadsfritt till andra hytter eller inom fartyget (tex butiker, Guest Services, SPA). För telefonsamtal utanför fartyget kommer en avgift att tas ut från ditt ombordkonto. Information om kostnader och instruktioner finns ombord.

    • Finns det säkerhetsbox i alla hytter?

      Ja, det finns säkerhetsboxar i samtliga hytter.

    • Finns det Room Service?

      Ja, det finns room service tillgänglig dygnet runt. Ring 99 från telefonen i hytten så får du prata med receptionen / Guest Service.

    • Finns det tvättservice?

      Ja, det finns tvättservice som kan fås mot en avgift. En komplett prislista finns i hytten. Du kan också ringa 99 från telefonen i hytten.

    • Får jag ta med mig elektriska apparater ombord?

      De enda elektriska apparater du får ha i hytten är elektriska rakapparater och hårtorkar, batteriladdare och datorer. Apparater som genererar värme tillåts inte.

    • Kan jag få frukost i hytten?

      Ja, frukost i hytten serveras varje morgon utom ombordstigningsdagen, mellan kl 7 och kl 10. Detta ingår utan extra kostnad om du reser med Fantastica, Aurea, Wellness eller Yacht Club upplevelse, medan det kostar €/$3.50 för gäster som reser med Bella upplevelse. Det finns en meny tillgänglig i hytten. För att beställa frukost väljer du vad du vill ha och hänger sedan upp menyn på dörrhandtaget utanför hytten på kvällen före.

    • Hur får jag information om vad som händer ombord?

      Daily Programme är ett dagligt informationsblad som levereras till hytten varje kväll inför nästa dag. Här hittar du viktig information om livet ombord, intressanta fakta om omgivningen eller fartyget, tider för aktiviteter, måltider och annat som kan vara bra att veta. Du får också Daily Specials som listar dagens aktuella erbjudanden, tex i butiker, restauranger eller barer.

    • Hur är temperaturen inomhus på fartyget?

      MSC Cruises säkerställer att inomhustemperaturen är behaglig och hänsyn tas till rådande väderförhållanden. Temperaturen i din hytt kan du själv reglera med termostaten.

    • Vad är MSC Voyagers Club?

      MSC Voyagers Club är ett lojalitetsprogram för MSC Cruises gäster. Det är MSC Cruises sätt att belöna våra mest trogna resenärer. 

      Läs gärna MSC Voyagers Club medlemsvillkor för mer information.

    • Varför borde jag gå med i MSC Voyagers Club?

      MSC Voyagers Club är gratis och enkelt att gå med i. Att vara medlem i klubben är ett bra sätt för kryssningsälskare att uppleva livet ombord och i land samtidigt som du får fina förmåner och samlar poäng. Ju oftare du kryssar med MSC Cruises, desto bättre förmåner får du. 

      Läs gärna MSC Voyagers Club medlemsvillkor för mer information.

    • Hur mycket kostar det att bli medlem i MSC Voyagers Club?

      Att gå med i MSC Voyagers Club är enkelt och kostnadsfritt. Läs gärna MSC Voyagers Club medlemsvillkor för mer information.

    • Hur blir jag medlem i MSC Voyagers Club?

      Medlemskapet kan tecknas av alla gäster som rest med MSC Cruises minst en gång sedan 2006. Alla gäster kan bli medlemmar, även barn från 0 år.    Du kan gå med i MSC Voyagers Club på följande sätt: • Genom att fylla i Online Activation-formuläret efter att du bokat; • Genom att ansöka om medlemskap ombord vid MSC Voyagers Club Information Desk;   • Genom att fylla i ansökan om medlemskap efter kryssningen. Ansökan hittar du här: www.mscvoyagersclub.com   När du blivit medlem i MSC Voyagers Club kommer du att få ett Voyagers Club-kort och ett medlemsnummer som du kan använda i samband med nästa kryssning.   Läs gärna MSC Voyagers Club medlemsvillkor för mer information.

    • Vad kan jag göra med mina MSC Voyagers Club-poäng?

      MSC Voyagers Club-poäng ger dig medlemsrabatter när du bokar kryssningar med MSC Cruises och det finns också ett antal andra medlemsförmåner att dra nytta av under kryssningen. Upptäck alla förmåner och rabatter för varje medlemsnivå genom att besöka klubbens webbplats.

      Läs gärna MSC Voyagers Club medlemsvillkor för mer information.

    • Hur får jag MSC Voyagers Club-poäng?

      MSC Voyagers Club medlemmar tjänar 100 poäng för varje $/€ 150 förbetalda tilläggstjänster och paket som bokas innan kryssnigen. Du får också 100 poäng för varje $/€ 150 du spenderar ombord (förutom på casinot).    Poängen för köp ombord (öven förbetald shipboard credit) får du när du betalat sluträkningen. Poängen kommer att dyka upp på poängkontot efter att kryssningen avslutats.    Dina MSC Voyagers Club poäng som tjänats in avgör vilken medlemsnivå du hamnar på:   Welcome-medlemskap: 1 bekräftad bokning Classic-medlemskap: 1 till 2,199 poäng  Silver-medlemskap: 2,200 till 4,299 poäng  Gold-medlemskap: 4,300 till 9,999 poäng   Black-medlemskap: 10,000+ poäng      Läs gärna MSC Voyagers Club medlemsvillkor för mer information.

    • Vilka butiker finns ombord?

      Alla fartyg har Tax Free-butiker, hår- och skönhetssalonger och fotoservice. Alla gäster i MSC Yacht Club kan nyttja tjänster för privat shopping utanför butikernas öppettider, exklusiva visningar av utvalda smycken i sviten och personlig leverans av köpta föremål till sviten.

    • Vad har butikerna för öppettider?

      Öppettiderna listas i Daily Program-bladet som levereras till hytten varje kväll. Butikerna har generellt sett öppet dagtid när fartyget befinner sig till havs.

    • Finns det Tax Free ombord?

      Ja, MSC Cruises har ett brett utval av Duty och Tax Free shopping på fartygen.

    • Är priserna högre ombord än i land?

      Nej. Tack vare regler som gäller till havs kan många produkter (tex alkohol, tobak och dofter) säljas skattefritt*. Detta gör att priserna kan ligga 30% under priset i land. 
       
      *Beroende på reserutt och gällande lagar 

    • Kan jag köpa foton eller DVD efter kryssningen?

      Tyvärr kan foton och DVD-filmer inte köpas efter kryssningen. Om du vill köpa dessa produkter så råder vi dig att göra det under kryssningen.

    • Vad händer om det blir dåligt väder?

      Om vädret är dåligt kommer all underhållning att ske i fartygets lounger och allmänna utrymmen.

    • Vilka typer av aktiviteter kan jag hitta ombord?

      Följande aktiviteter anordnas regelbundet på alla fartyg: Professionella danslektioner, fitnessgrupper, pool games, konst och hantverk, danskvällar, temakvällar, lagsporter, brädspel, karaoke, talangjakt, fun nights, frågesport, sportaktiviteter. Fråga personalen och läs Daily Programme för mer detaljerad information.

    • Finns det några dagaktiviteter när fartyget befinner sig i hamn?

      Underhållningen och aktiviteter varierar mellan olika kryssningsrutter. Aktiviteter genomförs även då fartyget befinner sig i hamn, bland annat: professionella danslektioner, fitnessgrupper, lekar och spel osv.

    • Kostar underhållningen extra?

      Nej. Alla gäster kan ta del av underhållningen utan extra kostnad. Undantaget är Cirque du Soleil ombord på MSC Meraviglia som är avgiftsbelagt. I vissa fall behöver underhållning bokas i förväg efter ombordstigningen.

    • Kostar 4D-bion extra?

      Ja, 4D-bion som finns ombord på MSC Fantasia och MSC Splendida kostar €6 per person. Avgiften kan komma att ändras.

    • Vilken typ av shower kan jag förvänta mig ombord?

      Ett varierat utbud av uppträdanden och shower är inplanerat för varje kväll: internationella musikaler, klassisk och modern musik, dans, mimartister, trollkarlar och jonglerare. Underhållningsteamet för sitt yttersta för att varje kryssning ska vara njutbar. Kvällsunderhållningen presenteras i Daily Programme som levereras till din hytt dagligen.

    • Är det nödvändigt att reservera plats till teatern?

      MSC Cruises har byggt stora teatrar på alla fartyg för att varje gäst ska ha en bekväm plats. Gäster kan se en av de två föreställningarna per kväll och tiderna är anpassade till de olika middagssittningarna. Eftersom samma föreställning visas två gånger så finns et plats för samtliga passagerare. På nyrenoverade MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera och MSC Lirica finns ibland upp till tre föreställningar varje kväll. På dessa fartyg bör platsen bokas i förväg.

    • Vad kan småbarn äta ombord?

      Alla barn ombord kan avnjuta delikata och näringsriktiga måltider och varierade rätter som barn brukar tycka om. Våra omfattande barnmenyer är särskild framtagna för att tilltala barnens smak och deras näringsbehov.

    • Vilka åldersgränser gäller ombord?

      Att resa på kryssning utan förälder/annan ansvarig vuxen: Karibien 21 år, andra destinationer 18 år. 
      Casino: 18 år  
      Fitnesscenter: 14 år  
      Spa: 18 år 
        
      Barnpool: 2 år. Badblöja får inte användas.  
      Vuxenpool: 6 år. Barn får endast använda poolen under uppsyn av vuxen.
      Barnpris på utflykter: 12 år

    • Vilken typ av underhållning finns för yngre gäster?

      Det finns särskilda underhållningsprogram framtagna för att passa varje åldersgrupp, liksom sporttävlingar, frågesport, skattjakt och lekar i poolen. Det finns välutrustade spelrum och ett stort urval av leksaker som är särskilt utvalda för varje åldersgrupp. Här finns brädspel, modellera och allt de behöver för att rita, måla och pyssla.

    • Kostar barnens aktiviteter extra?

      Nej, dessa aktiviteter är kostnadsfria.

    • Kan barn gå med i MSC Voyager Club?

      Ja, MSC Voyagers Club-medlemskap kan tecknas oavsett ålder. Om barnet är under 18 år måste medlemskapet godkännas av förälder eller förmyndare. Denna information krävs för tecknande av medlemskap: förnamn, efternamn och födelsedatum. E-post är frivilligt.

    • Finns det spjälsängar och barnstolar ombord?

      Ja, det finns ett begränsat antal spjälsängar och barnstolar ombord, men var beredd på att tillgången kan vara begränsad, särskilt under högsäsong. Be din resebyrå skicka en förfrågan om dessa föremål i samband med bokningen.

    • Är det möjligt att lämna barnen ombord medan föräldrarna deltar i en utflykt?

      Ja, förutsatt att Mini Club meddelas senast dagen innan utflykten.