MOBILITET & SJUKVÅRD

INKLUSIVE SÄRSKILDA BEHOV FÖR RÖRLIGHET, MEDICINSKA KRAV OCH KOSTBEHOV

MSC Cruises och dess personal är uppmärksamma på sina gästers behov och strävar ständigt efter att erbjuda bästa möjliga service och uppfylla internationella tillgänglighetsstandarder.
För information om den assistans som tillhandahålls ombord och i våra hamnterminaler, se nedanstående rubriker.

 

Du kan också hitta information om särskilda behov i de allmänna Bokningsvillkoren och Transportvillkoren.

 

Gäster kan informera MSC Cruises om eventuella särskilda behov genom att fylla i formuläret som finns tillgängligt här och hos sin resebyrå. Denna information ska helst lämnas vid bokningstillfället eller, allra senast, minst 30 arbetsdagar innan avgång (för graviditet minst 2 veckor).


Detta ger oss tid att tillhandahålla bästa möjliga service för våra gäster, vilket beror på faciliteter och resurser ombord på respektive fartyg. Om vi får ett meddelande efter denna tidsfrist kommer vi att göra allt vi kan för att tillhandahålla de tjänster som efterfrågas, men det är inte säkert att det är möjligt med så kort varsel.

 

Om du bokade din kryssning via en resebyrå ska dokumentationen skickas direkt till din resebyrå.


Medicinska faciliteter ombord

Våra medicinska faciliteter ombord uppfyller eller överträffar de standarder för sjukvårdscentraler på kryssningsfartyg som antagits av CLIA. De inkluderar grundläggande diagnostik och behandlingsmöjligheter, men fartygens sjukvårdscentraler är inte skyldiga att – och är inte – utrustade enligt samma standard som ett sjukhus på land. De bemannas av heltidsanställda legitimerade läkare och sjuksköterskor, och på vissa fartyg finns även sjukvårdare. Utöver kliniktiderna två gånger om dagen finns medicinsk personal tillgänglig 24 timmar om dygnet i nödsituationer.

 

Våra sjukvårdscentraler är avsedda att tillhandahålla akutvård vid sjukdomar och olyckor som kan uppstå under semestern, och inte för att erbjuda långtidsvård för personer med kroniska sjukdomar eller som ersättning för regelbunden hälsovård. Den medicinska personalen ombord är inte tillgänglig för daglig vård, om du inte är inlagd på fartygets sjukvårdscentral. Du måste själv kunna sköta din egenvård, inklusive att klä dig, äta och delta i fartygets säkerhetsövningar. Om du inte klarar detta självständigt, ber vi dig att ordna med nödvändig assistans i förväg.

 

Om en gäst blir sjuka eller skadade under resan och diagnostik- och/eller vårdbehoven överstiger vad fartygets sjukvårdscentral kan erbjuda, kommer gästen att överföras till vårdinrättning i land.

 

Avgifter för medicinska tjänster ombord läggs till ditt fartygskonto, och en specificerad räkning tillhandahålls för att du ska kunna skicka den till ditt försäkringsbolag

Observera att många sjukförsäkringar inte täcker kostnader för sjukvård till havs, i utlandet eller för evakuering med flyg, om detta inte särskilt avtalats. Gäster uppmuntras att teckna en reseförsäkring som täcker sjukvård innan resan, för att kunna få ersättning för eventuell vård som ges.

 

För att informera oss om dina särskilda behov eller krav, vänligen fyll i formuläret via följande länk: Accessibility and Medical Request Form

Transport av mediciner ombord

MSC rekommenderar att gäster packar tillräckligt med medicin för att räcka i 14 dagar (ungefär 2 veckor) efter kryssningens slut. Vi rekommenderar starkt att alltid ha med sig en del medicin i handväskan eller i handbagaget under resan. Kom ihåg att lämna all medicin i originalförpackningen. Vi rekommenderar även att ha med ett recept eller en skriftlig lista över dina mediciner ifall de skulle försvinna. Listan bör innehålla läkemedlets namn, dosering och tidpunkter för intag. Vid nödsituation kan sjukvårdscentralen hjälpa till att ersätta mediciner, men om exakt läkemedel inte finns ombord kan en motsvarande medicin erbjudas.

Observera att kylskåpen i hytterna inte är riktiga kylskåp och därför inte är lämpliga för mediciner som kräver kylförvaring. Vi föreslår att du tar med kylväskor med kylklampar, eller begär kallförvaring av medicin i sjukvårdscentralen. Medicin som förvaras i sjukvårdscentralens kylskåp kan endast hämtas under dess öppettider.

Restriktioner kan gälla vid resa med vissa kontrollerade läkemedel. Gäster ansvarar själva för att uppfylla eventuella krav i de länder de reser igenom. Det rekommenderas att gäster bär med sig och behåller ett undertecknat och daterat läkarintyg från sin behandlande läkare, som förklarar varför medicinen används. Ombordpersonal kommer normalt inte att begära att få se denna dokumentation, men den kan efterfrågas vid kontroll från lokala myndigheter eller om ytterligare information behövs.

För att informera oss om dina särskilda behov eller önskemål, vänligen fyll i formuläret via följande länk: Special Needs Form

Nedsatt rörlighet

Alla däck, allmänna ytor och tenderbåtar är utformade för att vara så tillgängliga som möjligt för gäster med nedsatt rörlighet. Vissa hamnar eller tenderbåtstjänster kan dock vara otillgängliga för hjälpmedel. Dessutom finns ett varierande antal särskilt anpassade hytter på varje fartyg i flottan. Av säkerhetsskäl kan gäster som behöver assistans bli ombedda att resa tillsammans med en assistent.


Ombord finns det rullstolar som endast används vid ombordstigning, ilandstigning och vid nödsituationer. Gäster som behöver använda rullstol eller annat stödmedel kontinuerligt måste ta med egen utrustning. Det är gästens ansvar att kontrollera med relevanta tillverkare eller leverantörer att utrustningen är säker att ta med och använda ombord på kryssningsfartyget, samt att ordna så att utrustningen levereras till avgångsterminalen i god tid före ombordstigning och hämtas upp efter kryssningen. På grund av begränsningar i säkerhetsregler för vissa kryssningar är det viktigt att informera MSC Cruises om behovet att ta med hjälpmedel (rullstol/skoter) vid bokningstillfället.

För detaljerad information om besöksmål och utflykter som passar gäster med nedsatt rörlighet, vänligen läs relevanta sidor i denna sektion och kontrollera ombord att informationen stämmer.

 

För att informera oss om dina särskilda behov eller önskemål, vänligen fyll i formuläret via följande länk: Special Needs Form

-

Tillgänglighet i hytten

De tillgänglighetsanpassade hytterna är större och erbjuder mer rörelseutrymme än ordinarie hytter och har extra faciliteter och utrustning för att tillgodose särskilda behov.
Tillgänglighetsanpassade hytter, som är särskilt inredda för gäster med funktionshinder och/eller nedsatt rörlighet, finns på följande fartyg:

 

MSC Armonia, MSC Bellissima, MSC Divina, MSC Euribia, MSC Fantasia, MSC Grandiosa, MSC Lirica, MSC Magnifica, MSC Meraviglia, MSC Musica, MSC Opera, MSC Orchestra, MSC Poesia, MSC Preziosa, MSC Seascape, MSC Seashore, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Sinfonia, MSC Splendida, MSC Virtuosa, MSC World America (from 2025)  och MSC World Europa.

-

Tender Service

Gästerna måste vara tillräckligt friska och rörliga för att kunna ta sig ombord på tenderbåten och gå av den. Om gästerna har nedsatt rörlighet eller använder ett rörelsehjälpmedel som käpp, käpp eller rullator, måste de noga överväga sin förmåga att gå ombord på tenderbåten på ett säkert sätt innan de tar sig ner till plattformen. Gästerna måste ta hänsyn till att det finns trappsteg, att det kan finnas ett mellanrum och en höjdskillnad mellan plattformen och ankarbåten samt att ankarbåten kan röra sig plötsligt när de beslutar sig för att gå ombord på tenderbåten. Besättningsmedlemmar får inte ta med sig rullstolar och scootrar in i båten. För alla passagerares och besättningsmedlemmars säkerhet måste alla gäster självständigt kunna ta sig ombord på och lämna tenderbåtarna. Transport med tenderbåt kan vägras av befälhavaren eller någon av hans officerare om det råder tvivel om någon gästs säkerhet.
-

Mobilitetsskoter/rullstolar

Mobilitetsskotrar/rullstolar kan tas ombord på MSC Cruises fartyg: skotrar måste förvaras och batterier laddas i din hytt som är utrustad med 110V-uttag (uttag av amerikansk typ) och 220V-uttag (uttag av tysk typ) för att undvika anslutning när du använder hårtorken. Tänk på att scootern minimerar det tillgängliga utrymmet i din hytt. På grund av säkerhetsskäl kan rullstolar och scootrar inte förvaras i korridorerna.


Din personliga skoter ska kunna få plats i en standardhytt med en begränsad dörröppning (58 cm (ca 1,9 fot) på MSC Divina och MSC Armonia, 68 cm (ca 2,23 fot) på MSC Lirica, MSC Sinfonia och MSC Opera, 62 cm (ca 2,03 fot) på övriga). Om din scooter är större än det mått som rapporteras för ditt valda fartyg, bör du boka en H-hytt eller hyra en mindre scooter. Segways och andra liknande fordon får inte användas ombord. De kommer att konfiskeras och kan tas av fartyget för att användas i hamn.

 

Observera också att de landgångar i aluminium som används om rampen inte kan användas är mindre än 80 cm (ca 2,62 fot) breda.

Graviditet

MSC Cruises SA tillåter inte gäster som är gravida i mer än 23 veckor, vid någon tidpunkt under kryssningen, att resa ombord. Detta är för mammans och fostrets säkerhet, eftersom specialistvård inom obstetrik och neonatalvård inte finns tillgänglig ombord.

 

Gäster som är gravida i vecka 23 eller innan vecka 23 vid något tillfälle under kryssningen måste skicka in ett intyg från sin förlossningsläkare/gynekolog som bekräftar följande:

 

  • Ultraljudsbekräftat förväntat förlossningsdatum (EDD)
  • Att graviditeten är en lågriskgraviditet
  • Att gästen är lämplig att segla ombord på ett fartyg utan omedelbar tillgång till specialistvård inom obstetrik eller neonatalvård

Intyget ska skickas via e-post till Special Needs vid bokningstillfället och senast 2 veckor före avresedatum. En kopia måste uppvisas vid incheckningen på ombordstigningsdagen.

 

För att informera oss om dina särskilda behov eller önskemål, vänligen fyll i formuläret via följande länk: Special Needs Form

Synnedsättningar

MSC Bellissima, MSC Divina, MSC Euribia, MSC Fantasia, MSC Grandiosa,  MSC Meraviglia, MSC Preziosa, MSC Seascape, MSC Seashore, MSC Seaside, MSC Seaview,  MSC Splendida, MSC Virtuosa, MSC World America (from 2025)  och MSC World Europa har blindskriftsskyltar i allmänna utrymmen, i hissar och vid ingången till hytterna; alla fartyg har däckindikatorer i hissarna och fullt tillgängliga allmänna utrymmen, däck och tenders. För gästernas säkerhet, och beroende på graden av funktionsnedsättning, kan de bli ombedda att resa med en vårdare eller servicehund.

 

För att informera oss om ditt särskilda behov eller speciella krav, vänligen fyll i formuläret på följande länk Special Needs Form

-

Service animals

Suitably trained and certified service dogs are allowed on board all ships, assuming that they are in a good state of health and possess all necessary documents for entering the foreign countries visited during the cruise. Some Port of Call, due to local regulations, can require other prerequisites so it can be useful to check the countries along the booked itinerary.

The guest is personally responsible (with the aid of the carer if applicable) for the custody, feeding and general care of the animal during the whole stay on board.

Hörselnedsättning

Gäster med partiella hörselnedsättningar kan resa ensamma, men endast om de begär att få ett TDD-system installerat i sin hytt. Detta kit, som finns tillgängligt i begränsat antal på alla fartyg, innehåller ljus- och vibrationsenheter, en texttelefon och en analog väckarklocka.

 

För att informera oss om ditt särskilda behov eller speciella krav, vänligen fyll i formuläret på följande länk Special Needs Form

Dialys

Gäster som genomgår peritonealdialys kan resa som vanligt och ta med sig all medicin och utrustning som kan behövas under kryssningen.
MSC Cruises tillhandahåller inte individuell hemodialys.


Gäster som är stabila och själva kan sköta peritonealdialys hemma får delta på kryssningar som inte inkluderar transoceaniska överfarter eller avlägsna rutter.
Gäster ansvarar själva för att förse sig med all utrustning, mediciner och material som behövs för att genomföra dialysen på egen hand.

 

Gäster bör kontakta sin medicinska leverantör för att ordna dialysmaterial för hela kryssningen. Gäster ansvarar för att tillräckliga mängder dialysvätska finns ombord, förvarade i hytten innan avresa.


Fartygets medicinska personal är inte utbildad i hantering av peritonealdialys.

 

För att informera oss om dina särskilda behov eller krav, vänligen fyll i formuläret via följande länk: Special Needs Form

-

Enteral och parental nutrition

MSC Cruises tillhandahåller inte enteral eller parental nutrition, men gäster som självständigt klarar av det är välkomna ombord. Gästerna är ansvariga för att tillhandahålla all mat och utrustning som krävs för kryssningen.

Barn med särskilda behov

Barn med särskilda behov har normal tillgång till alla tjänster och faciliteter ombord. Underhållningspersonalen erbjuder inte barnpassning, men de är utbildade för att anordna ett brett utbud av aktiviteter som är särskilt anpassade för barn. Observera att individuell tillsyn inte erbjuds ombord på våra fartyg.


Alla barn, inklusive de med särskilda behov, placeras i en underhållningsgrupp utifrån sin ålder. Om det behövs kan barn eller ungdomar med särskilda behov placeras i en yngre åldersgrupp (med föräldrarnas medgivande), eller delta i specifika aktiviteter tillsammans med sina föräldrar om så önska

 

För att informera oss om dina särskilda behov eller önskemål, vänligen fyll i formuläret via följande länk: Accessibility and Medical Form

Specialdieter (Måltider med glutenfria ingredienser, Kosher-måltider & Halal-kött, Vegetariska & veganska måltider)

MSC Cruises S.A. gör alla möjliga ansträngningar för att tillgodose våra gästers kostbehov när det är möjligt.

 

Vi har särskilda kostbehov i åtanke när vi planerar våra menyer och serverar våra måltider.

 

MSC Cruises S.A. är medveten om att vissa livsmedel kan orsaka en allergisk reaktion hos vissa gäster på grund av intolerans mot vissa ingredienser, till exempel de 14 viktigaste erkända allergenerna som anges i förordning (EU) nr 1169/2011; därför uppmanas gästerna att informera företaget om sådan allergi vid bokningstillfället men senast 30 dagar innan avgång (genom att fylla i formuläret för särskilda behov). Vi ber vidare gästerna att rapportera sådan allergi eller intolerans till receptionen - Guest Service och Maître d'hôtel i huvudrestaurangen vid första ombordstigning på fartyget och innan de konsumerar någon mat eller dryck ombord. Även om det finns flera alternativ på våra olika restauranger kan specialkost och matönskemål endast tillgodoses i våra huvudrestauranger.

 

Trots våra ansträngningar kan vi inte utesluta risken för korskontaminering mellan olika livsmedel. Vi rekommenderar våra gäster som är medvetna om allergier eller intoleranser att alltid ta med sig sina akutmediciner som ordinerats av läkaren för att kunna reagera vid en eventuell allergisk reaktion.

 

När du bokar en utflykt med inkluderad måltid eller när du äter på Ocean Cay, kom ihåg att alltid meddela din allergi/intolerans till berörd personal.

Av medicinska skäl eller till spädbarn kan gäster särskilt önska att viss mat blandas ombord. Gästerna kan också ta med sig sin speciella förseglade mat ombord, efter skriftligt godkännande från företaget. Produkter som ska tas ombord ska följa EU:s regler för märkning och förpackning av livsmedel, får inte ha ett överhängande utgångsdatum och ska efter öppnandet konsumeras enligt anvisningarna på etiketten. I din hytt finns en kylbox som inte är ett kylskåp och därför inte kan användas för förvaring av mat. Vi rekommenderar att du tar med dig fryspåsar. Ingen hemlagad mat är tillåten. Personalen ombord har inte rätt att förvara eller bearbeta (tillaga, värma etc.) mat som våra gäster tar med sig ombord.

 

För att informera oss om dina särskilda behov eller speciella krav, vänligen fyll i formuläret på följande länk Special Needs Form

-

Måltider med glutenfria ingredienser

MSC Cruises erbjuder måltider med glutenfria ingredienser (frukost, lunch och middag) i huvudrestaurangerna på de flesta av sina fartyg.


Observera att det på MSC Armonia, MSC Sinfonia,MSC Opera och MSC Lirica endast finns ett begränsat urval av färdigförpackade glutenfria snacks, t.ex. kex, croissanter, sockerkakor och muffins. Gäster med celiaki rekommenderas därför att boka en kryssning på något av fartygen i den övriga flottan.
-

Kosher-måltider & Halal-kött

Koshermåltider (färdigpaketerad frukost, lunch och middag) kan erbjudas ombord mot en extra kostnad på €25/$30 pp/dag. Koshermåltider kan intas i huvudrestaurangerna och måste bokas minst 30 dagar före fartygets avgång.

 

Halalprodukter (nötkött, lamm och fågel) kan erbjudas ombord på gästens begäran senast två månader före avresan.

-

Vegetariska/veganska måltider

Vegetariska och veganvänliga rätter ingår i huvudrestaurangens menyer och i bufférestaurangens kulinariska utbud.

 

Gäster med matintolerans, allergier och/eller behov måste informera MSC Cruises om sina behov via formuläret för särskilda behov och, när de är ombord, bekräfta sina behov i receptionen/gästservicen och/eller hos hovmästaren.

Vaccinationer

Gästerna rekommenderas att konsultera sin nationella hälsovårdstjänst före kryssningen för information om rekommenderade vaccinationer. MSC Cruises frånsäger sig allt ansvar för gäster som inte följer rekommendationerna om förebyggande av smittsamma sjukdomar eller som inte har de vaccinationer som krävs för att komma in i en viss hamn under kryssningen.