Kontakta oss

FAQ

Chansen att du hittar den information du behöver i vår FAQ är stor - så varför inte ge det ett försök? Du kan söka via ämne eller leta efter en specifik fråga.

Frågor

    • Hur ser rutinerna för ombordstigning ut?

      Ombordstigningen påbörjas vid tiden för Check-In som framgår av din kryssningsbiljett. Incheckningen stänger 90 minuter innan fartygets avgångstid, förutom vid amerikanska hamnar då den stänger två timmar innan fartygets avgångstid. Det är viktigt att du har med dig din e-biljett och embarkation form som är korrekt ifyllt med alla dina personuppgifter. Ombordstigningsrutinen skiljer sig något mellan olika fartyg.

    • Hur fungerar Web Check-In?

      Om du bokat direkt genom MSC Cruises bör du checka in med hjälp av vår Web Check-In. Om du bokat din kryssning via en resebyrå kan du även be dem checka in åt dig. När du skriver ut din e-biljett måste denna information anges för samtliga passagerare i bokningen: Förnamn, efternamn, födelsedatum, födelseort, kön, nationalitet, passnummer eller nationellt id-kortnummer, passets eller det nationella id-kortets utfärdandedatum och utfärdandeort, passets eller nationella id-kortets utgångsdatum och kontaktpersoner vid en eventuell nödsituation (förnamn, efternamn och telefonnummer till en släkting eller vän som inte följer med på resan). 
        
      Innan du åker till hamnen bör du alltid kontrollera att du har alla resedokument som krävs för resan och att alla personuppgifter i samtliga dokument stämmer. Om du behöver ändra något så kan du alltid göra en ny web check-in för att skriva ut en ny e-biljett. 
        
      Checka in online med tre enkla klick 
      1. Gå till www.mscwebcheckin.com, minst 48 timmar innan din avgångstid.  
      2. Skriv in din bokningsinformation för att komma till din personliga sida. 
      3. Fyll i de obligatoriska fälten för personuppgifter och dokument. Klicka på Spara.

    • Vilka dokument behövs för en kryssning?

      Varje gäst ansvarar för att ha med sig alla resedokument som krävs för att stiga ombord på fartyget i den aktuella avresehamnen - till exempel ett giltigt pass och de eventuella visum som krävs för alla stopp under kryssningen. Resenären ansvarar också för eventuella vaccinationer som krävs för resmålen som besöks under kryssningsrutten.

      Notera att MSC Cruises inte tar ansvar för rådgivning angående resedokument eller inreseregler. Gäster som saknar de dokument som krävs för ombordstigning eller inresa i de aktuella länderna kommer att nekas ombordstigning utan ersättning. Om du har frågor kring vad som gäller just din resrutt ber vi dig kontakta oss alternativt det aktuella landets ambassad.

    • Kan jag ta med mig mat och dryck ombord?

      Nej, men däremot kan mat och dryck köpas ombord. Denna regel gäller även vid ombordstigning efter besök och utflykter i land.

    • Hur mycket bagage får jag ha med mig?

      Två resväskor och två handbagage per person får tas med ombord. Läs på biljetten för exakt information om vad som gäller för din kryssning.

    • Hur hanteras bagaget vid ombordstigning och avstigning?

      Innan avresan ber vi alla gäster märka upp sitt bagage med tagsen som levererades tillsammans med kryssningsbiljetten, och lämna över det till MSC-personalen i terminalen. Bagaget kommer att levereras till er hytt strax efter ombordstigningen. 

      Två dagar innan kryssningens slut kommer gästerna få information gällande avstigningen i sin hytt tillsammans med nya bagagetaggar. Vänligen lämna uppmärkt bagage utanför hyttdörren kvällen innan avstigning. Bagaget kommer att hämtas upp och levereras direkt till terminalbyggnaden under avstigningen. Notera att rutiner för ombordstigning och avstigning kan variera mellan olika hamnar.

    • Vad händer om mitt bagage eller andra ägodelar kommer bort?

      MSC Cruises, företagets anställda eller resebyråer tar inget ansvar för förlorat, förstört eller stulet bagage eller personliga tillhörigheter. Läs mer om detta i bokningsvillkoren. Om bagage eller personliga tillhörigheter försvinner eller förstörs bör en personalen kontaktas omedelbart på plats.

    • Finns det parkering vid terminalen?

      I de flesta avresehamnar kan parkering köpas via MSC Cruises. Vi rekommenderar att parkeringen bokas i förväg via telefon till vårt call center, via resebyrån eller online här på webbplatsen. Här kan du också få information om vad som gäller din avresehamn.

    • Finns det rullstolar att låna?

      Rullstolar finns att låna på alla MSC Cruises fartyg, att använda under ombordstigning, avstigning eller vid eventuella nödsituationer.

    • Vilka betalkort och kreditkort accepteras?

      Visa, MasterCard, American Express, JCB och Diners Club.

    • Vilka betalsätt finns ombord?

      Alla köp ombord betalas med ditt personliga Cruise Card, vilket gör att du slipper bära med dig kontanter eller betalkort. För att aktivera ditt Cruise Card för inköp måste du antingen registrera ditt kredit- eller betalkort vid receptionsdisken eller vid Cruise Card Activation Points (endast tillgängligt på vissa fartyg), alternativt lämna en kontant deposition i reception Guest Service efter ombordstigning.

    • Kan jag göra kontantuttag ombord?

      Om ditt kreditkort har registrerats för ditt ombordkonto, kan du ta ut kontanter ombord. Detta kan endast göras i fartygets valuta (euro eller US dollar beroende på kryssningsrutt) och mot en avgift.

    • Hur hittar jag ombord?

      En karta över fartyget finns i varje hytt. För flera av fartygen finns också kartor att ladda ner på respektive fartygssida här på webbplatsen. Du kan alltid be personalen om hjälp om du inte hittar.

    • Hur är temperaturen inomhus på fartyget?

      MSC Cruises säkerställer att inomhustemperaturen är behaglig och hänsyn tas till rådande väderförhållanden. Temperaturen i din hytt kan du själv reglera med termostaten.

    • Vad gör jag om jag förlorat något föremål?

      Om du tappat bort eller på annat sätt förlorat något bör du kontakta receptionen eller Guest Services för att se om det lämnats in.

    • Vad är serviceavgiften?

      Under din kryssning träffar du personal som erbjuder enastående service på alla områden. Dessa och många andra medarbetare arbetar med att säkerställa att du kan njuta av alla upplevelser ombord. MSC Cruises lägger därför till en daglig serviceavgift på ditt konto ombord, baserat på din kryssningsrutt och antalet dagar tjänsterna tillhandahålls. Serviceavgiften går till personalen och gör det möjligt att upprätthålla högsta standard för alla resenärer.    Serviceavgiften är obligatorisk och debiteras varje dag från ditt ombordkonto. Avgiften täcker de tjänster du tagit del av ombord och beräknas utifrån resplan och antal nätter, se tabellen nedan för belopp. Om du vill kan serviceavgiften förbetalas innan avresan när du gör bokningen. Serviceavgiften går direkt till personalen och gör det möjligt att upprätthålla högsta standard för alla resenärer.    Dricks  MSC Cruises rekommenderar att du inte ger enskilda personalmedlemmar dricks.    Serviceavgift vid inköp i barer och på spa   En serviceavgift på 15 % läggs automatiskt till vid alla inköp i barer samt på spatjänster som inte förbokats.    Läs mer under rubriken Serviceavgifter. 

    • Är rökning tillåten?

      I överensstämmelse med globala standarder är områdena för rökning ombord färre än rökfria områden och indikeras med hjälp av skyltar och askkoppar. Rökning (inklusive e-cigaretter) är inte tillåtet i hytterna eller på balkongerna. Rökning är endast tillåtet där det uttryckligen anges med skyltar och askkoppar. Bolaget förbehåller sig rätten att ta ut en avgift om passagerare röker i icke-utpekade områden på fartyget. Repeterande överträdelser av rökning i rökfria områden kan i slutändan leda till avstigning.   Vi påminner om att kasta cigarettfimpar eller något annat ner i havet är strängt förbjudet, eftersom detta kan äventyra säkerheten till sjöss.

    • Finns det solstolar?

      Solstolarna finns tillgängliga utan kostnad för passagerarna. De kan inte bokas, och gästerna ombeds att inte ockupera dem med personliga saker under längre frånvarostunder (mer än 30 minuter). Badhanddukar finns runt poolerna eller i hytten. Dessa ska returneras efter användning. Icke återlämnade badhanddukar kan debiteras gästernas ombordkonton.

    • Security Guide: how do I report a crime on board?

      To report any missing person or criminal activity while on board, we recommend to immediately dial Tel 99 for prompt assistance (Reception – Guest Service). For detailed information on Crime Response please click here.

    • Erbjuder MSC Cruises hjälp till passagerare med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning?

      Ja, MSC Cruises och dess anställda strävar efter att kunna erbjuda bästa möjliga service för alla gäster, även gäster med funktionsnedsättningar.

    • Kan jag ta med mig mediciner?

      Ja. Om möjligt bör mediciner bäras med i handbagaget. Vi råder våra gäster att ha med sig en lista över mediciner de planerar att ta med sig ombord, så att medicinska personalen kan hjälpa till vid eventuella medicinska nödsituationer.

    • Vilken medicinsk service finns ombord?

      Alla MSC Cruises fartyg har ett välutrustat Medical Centre som leds av fartygsläkaren och annan medicinsk personal. Centrets öppettider framgår av fartygets Daily Program. Vid akuta behov finns ett journummer du kan ringa dygnet runt. Förutom vid nödsituationer tas en avgift ut för medicinsk service. Information om priser fås ombord. Gäster som får betala för medicinsk service under kryssningen kan sedan kontakta sitt försäkringsbolag för att begära ersättning efter kryssningen.

    • Hur meddelar jag MSC Cruises om mina särskilda behov?

      MSC Cruises bör meddelas om alla särskilda behov via vårt Special Needs-formulär, som finns att ladda ner online eller kan fås via resebyrån. Förutom formuläret kan ett intyg som bekräftar att det är lämpligt för gästen att åka på kryssningen komma att begäras in.

    • När ska jag senast meddela MSC Cruises om mina särskilda behov?

      Gäster ska informera MSC Cruises om särskilda behov vid bokningstillfället eller senast två arbetsdagar innan avresan. Efter denna deadline kan det hända att vi inte kan tillhandahålla den assistens som behövs.

    • Vem tar hand om min förfrågan gällande särskilda behov och hur hanteras den?

      Alla förfrågningar skickas direkt till MSC Cruises och hanteras internt. Vissa förfrågningar behöver undersökas närmare utifrån ett praktiskt eller medicinskt perspektiv, vilket kommer att göras av en specialiserad intern kommité. I samtliga fall kommer passagerarens information att hanteras med absolut diskretion enligt vår integritetspolicy.

    • När får jag svar på min förfrågan gällande särskilda behov?

      Om förfrågan kommer in under arbetsdagen så kommer du få ett svar omgående. I vissa fall behöver frågan undersökas vidare och då kan det ta några dagar innan du får ett svar.

    • Finns det alternativa menyer för glutenintoleranta eller allergiker?

      Gäster med allergier eller intoleranser måste informera MSC Cruises om sina behov via Special Needs-formuläret och efter ombordstigning även bekräfta sina behov vid receptionen, Guest Service eller hovmästaren.

      MSC Cruises innehar certifiering från Bureau Veritas för servering av glutenfria menyer över hela världen (kod 20 ppm) i huvudrestaurangerna ombord på MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra och MSC Musica. All glutenfri mat är lagad av utbildad personal i särskilda kök ombord, av råvaror som förvarats i särskilda utrymmen framtagna i samarbete med Italian Coeliac Societys Cruises Project, enligt rådande säkerhetsregler och direktiv 

      På MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera och MSC Lirica finns endast ett begränsat utbud av färdigförpackade glutenfria snacks som kex, croissanter, kakor och muffins. 

      När MSC Meraviglia, MSC Seaside, MSC Seaview och MSC Bellissima är sjösatta kommer MSC Cruises att påbörja certifieringsprocessen med Bureau Veritas för tillstånd att servera glutenfria menyer även på dessa fartyg. Denna process beräknas vara genomförd inom en månad efter fartygets första avresa. Vi ber våra glutenintoleranta gäster kontrollera att glutenfria menyer finns tillgängliga i samband med bokning av kryssning på dessa fartyg.

      Om du har frågor om annan specialkost än den som tagits upp här ber vi dig kontakta oss direkt eller fråga din resebyrå.

    • Får personalen utbildning för att assistera gäster med funktionsnedsättning?

      Alla i personalen får en särskild in-house-utbildning som ger dem insikt i olika behov som gäster med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning kan ha, för att förbereda dem att kunna ge nödvändig assistens.

    • Kan jag få dialys ombord?

      Peritonealdialys kan utföras ombord vid Medical Centre om gästen har alla nödvändiga läkemedel och utrustning med sig. Den utrustning och de maskiner som används för hemodialys kan bara tas med ombord på vissa kryssningar. För ytterligare information om denna tjänst kontakta oss på info@msccruises.se.

    • Finns det skyltar för synskadade passagerare?

      Alla MSC Cruises fartyg har Braille-skyltar i allmänna utrymmen, hissar och utanför hyttdörrarna. Det finns också ett ljudsystem i hissarna på alla fartyg i Fantasiaklassen och Musicaklassen som på engelska berättar vilken våning man befinner sig på.

    • Kan jag resa med min ledarhund?

      Utbildade och certifierade ledarhundar tillåts alltid ombord förutsatt att de är vid god hälsa och har alla dokument som krävs för att komma in i de länder som besöks under kryssningen. Gästen kommer i förväg att informeras om vilken typ av boende som finns tillgängligt för djuret, eventuella faciliteter och förfarandet för ombordstigning och avstigning. Gästen är personligen ansvarig (med hjälp av vårdare om tillämpligt) för förvaring, utfodring och allmän vård av djuret

    • Kan en passagerare med nedsatt rörelseförmåga resa ensam?

      Ja, förutsatt att personen är oberoende av assistans.

    • Finns det utflykter för gäster med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning?

      De flesta av utflykterna passar även gäster med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning, men vi rekommenderar alla våra gäster att läsa igenom utflyktsprogrammet som kan fås vid Excursion Office ombord.

    • Vilka områden på fartyget kan nyttjas av gäster med nedsatt rörelseförmåga?

      Alla däck och allmänna utrymmen på våra fartyg är anpassade till gäster med nedsatt rörelseförmåga.

    • Finns det särskilda hytter för gäster med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning?

      Ja, på alla fartyg finns särskilda hytter som är anpassade för gäster med funktionsnedsättningar och rörelsenedsättningar, med extra golvyta och mer plats för rullstolar och andra hjälpmedel. Dessa hytter bör efterfrågas vid bokning.

    • Kan MSC Cruises neka mig bokning eller ombordstigning?

      Bokningar eller ombordstigning nekas endast om det är absolut nödvändigt av hänsyn till andra gästers eller personalens säkerhet, vilket måste gå före allt annat.

    • Hur ser MSC Cruises policy ut för resor till regioner där Zika-viruset förekommer?

      Hälsomyndigheter världen över avråder kvinnor som är eller försöker bli gravida samt deras partners från att resa till områden där Zika-viruset förekommer.
       
      På grund av detta erbjuder MSC Cruises gravida gäster och deras medresenärer i samma hytt möjligheten att utan kostnad avboka sin kryssning i dessa områden, alternativt att boka om sin resa och välja någon annan av alla destinationer där MSC Cruises är verksamma. Kryssningen ska genomföras inom 24 månader från ombokningstillfället. Om- och avbokning enligt dessa villkor kräver havandeskapsintyg från läkare. Kostnadsfri av- och ombokning regleras enligt våra bokningvilkor.
       
      Gäster som vill ha mer information om Zika-viruset kan kontakta sin husläkare eller besöka CDC:s webbplats:
       
      http://www.cdc.gov/zika/
      http://www.cdc.gov/zika/hc-providers/pregnant-woman.html
      http://www.cdc.gov/media/releases/2016/p0801-zika-travel-guidance.html

    • Vilken utrustning finns i alla hytter?

      Alla hytter är utrustade med en minibar, TV, Interaktiv TV (fartyg i Musica- och Fantasiaklass), säkerhetsbox, hårtork, luftkonditionering och telefon. Läs mer om vilken utrustning som finns i den hytt du är intresserad av på sidan om ditt fartyg.

    • Vad är skillnaden mellan insideshytt och utsideshytt?

      Utsideshytter har fönster eller balkong, vilket insideshytter saknar.

    • Kan jag ringa från min hytt?

      Ja, du ringer kostnadsfritt till andra hytter eller inom fartyget (tex butiker, Guest Services, SPA). För telefonsamtal utanför fartyget kommer en avgift att tas ut från ditt ombordkonto. Information om kostnader och instruktioner finns ombord.

    • Finns det säkerhetsbox i alla hytter?

      Ja, det finns säkerhetsboxar i samtliga hytter.

    • Finns det Room Service?

      Ja, det finns room service tillgänglig dygnet runt. Ring 99 från telefonen i hytten så får du prata med receptionen / Guest Service.

    • Finns det tvättservice?

      Ja, det finns tvättservice som kan fås mot en avgift. En komplett prislista finns i hytten. Du kan också ringa 99 från telefonen i hytten.

    • Får jag ta med mig elektriska apparater ombord?

      De enda elektriska apparater du får ha i hytten är elektriska rakapparater och hårtorkar, batteriladdare och datorer. Apparater som genererar värme tillåts inte.

    • Kan jag få frukost i hytten?

      Ja, frukost i hytten serveras varje morgon utom ombordstigningsdagen, mellan kl 7 och kl 10. Detta ingår utan extra kostnad om du reser med Fantastica, Aurea, Wellness eller Yacht Club upplevelse, medan det kostar €/$3.50 för gäster som reser med Bella upplevelse. Det finns en meny tillgänglig i hytten. För att beställa frukost väljer du vad du vill ha och hänger sedan upp menyn på dörrhandtaget utanför hytten på kvällen före.

    • Hur får jag information om vad som händer ombord?

      Daily Programme är ett dagligt informationsblad som levereras till hytten varje kväll inför nästa dag. Här hittar du viktig information om livet ombord, intressanta fakta om omgivningen eller fartyget, tider för aktiviteter, måltider och annat som kan vara bra att veta. Du får också Daily Specials som listar dagens aktuella erbjudanden, tex i butiker, restauranger eller barer.

    • Hur är temperaturen inomhus på fartyget?

      MSC Cruises säkerställer att inomhustemperaturen är behaglig och hänsyn tas till rådande väderförhållanden. Temperaturen i din hytt kan du själv reglera med termostaten.

    • Vad är MSC Voyagers Club?

      MSC Voyagers Club är ett lojalitetsprogram för MSC Cruises gäster. Det är MSC Cruises sätt att belöna våra mest trogna resenärer. 

      Kika gärna på MSC Voyagers Club sidan för mer information.

    • Varför borde jag gå med i MSC Voyagers Club?

      MSC Voyagers Club är gratis och enkelt att gå med i. Att vara medlem i klubben är ett bra sätt för kryssningsälskare att uppleva livet ombord och i land samtidigt som du får fina förmåner och samlar poäng. Ju oftare du kryssar med MSC Cruises, desto bättre förmåner får du. 

      Kika gärna på MSC Voyagers Club sidan för mer information.

    • Hur mycket kostar det att bli medlem i MSC Voyagers Club?

      Att gå med i MSC Voyagers Club är enkelt och kostnadsfritt. Kika gärna på MSC Voyagers Club sidan för mer information.

    • Hur blir jag medlem i MSC Voyagers Club?

      Medlemskapet kan tecknas av alla gäster som rest med MSC Cruises minst en gång sedan 2006. Alla gäster kan bli medlemmar, även barn från 0 år.    Du kan gå med i MSC Voyagers Club på följande sätt: • Genom att fylla i Online Activation-formuläret efter att du bokat; • Genom att ansöka om medlemskap ombord vid MSC Voyagers Club Information Desk;   • Genom att fylla i ansökan om medlemskap efter kryssningen. Ansökan hittar du här: www.mscvoyagersclub.com   När du blivit medlem i MSC Voyagers Club kommer du att få ett Voyagers Club-kort och ett medlemsnummer som du kan använda i samband med nästa kryssning.   Kika gärna på MSC Voyagers Club sidan för mer information.

    • Vad kan jag göra med mina MSC Voyagers Club-poäng?

      MSC Voyagers Club-poäng ger dig medlemsrabatter när du bokar kryssningar med MSC Cruises och det finns också ett antal andra medlemsförmåner att dra nytta av under kryssningen. Upptäck alla förmåner och rabatter för varje medlemsnivå genom att besöka klubbens webbplats.

      Kika gärna på MSC Voyagers Club sidan för mer information.

    • Hur får jag MSC Voyagers Club-poäng?

      MSC Voyagers Club medlemmar tjänar 100 poäng för varje $/€ 150 förbetalda tilläggstjänster och paket som bokas innan kryssnigen. Du får också 100 poäng för varje $/€ 150 du spenderar ombord (förutom på casinot).    Poängen för köp ombord (öven förbetald shipboard credit) får du när du betalat sluträkningen. Poängen kommer att dyka upp på poängkontot efter att kryssningen avslutats.    Dina MSC Voyagers Club poäng som tjänats in avgör vilken medlemsnivå du hamnar på:   Welcome-medlemskap: 1 bekräftad bokning Classic-medlemskap: 1 till 2,199 poäng  Silver-medlemskap: 2,200 till 4,299 poäng  Gold-medlemskap: 4,300 till 9,999 poäng   Black-medlemskap: 10,000+ poäng      Läs gärna MSC Voyagers Club sidan för mer information.

    • Vilka butiker finns ombord?

      Alla fartyg har Tax Free-butiker, hår- och skönhetssalonger och fotoservice. Alla gäster i MSC Yacht Club kan nyttja tjänster för privat shopping utanför butikernas öppettider, exklusiva visningar av utvalda smycken i sviten och personlig leverans av köpta föremål till sviten.

    • Vad har butikerna för öppettider?

      Öppettiderna listas i Daily Program-bladet som levereras till hytten varje kväll. Butikerna har generellt sett öppet dagtid när fartyget befinner sig till havs.

    • Finns det Tax Free ombord?

      Ja, MSC Cruises har ett brett utval av Duty och Tax Free shopping på fartygen.

    • Är priserna högre ombord än i land?

      Nej. Tack vare regler som gäller till havs kan många produkter (tex alkohol, tobak och dofter) säljas skattefritt*. Detta gör att priserna kan ligga 30% under priset i land. 
       
      *Beroende på reserutt och gällande lagar 

    • Kan jag köpa foton eller DVD efter kryssningen?

      Tyvärr kan foton och DVD-filmer inte köpas efter kryssningen. Om du vill köpa dessa produkter så råder vi dig att göra det under kryssningen.

    • Vad händer om det blir dåligt väder?

      Om vädret är dåligt kommer all underhållning att ske i fartygets lounger och allmänna utrymmen.

    • Vilka typer av aktiviteter kan jag hitta ombord?

      Följande aktiviteter anordnas regelbundet på alla fartyg: Professionella danslektioner, fitnessgrupper, pool games, konst och hantverk, danskvällar, temakvällar, lagsporter, brädspel, karaoke, talangjakt, fun nights, frågesport, sportaktiviteter. Fråga personalen och läs Daily Programme för mer detaljerad information.

    • Finns det några dagaktiviteter när fartyget befinner sig i hamn?

      Underhållningen och aktiviteter varierar mellan olika kryssningsrutter. Aktiviteter genomförs även då fartyget befinner sig i hamn, bland annat: professionella danslektioner, fitnessgrupper, lekar och spel osv.

    • Kostar underhållningen extra?

      Nej. Alla gäster kan ta del av underhållningen utan extra kostnad. Undantaget är Cirque du Soleil ombord på MSC Meraviglia som är avgiftsbelagt. I vissa fall behöver underhållning bokas i förväg efter ombordstigningen.

    • Kostar 4D-bion extra?

      Ja, 4D-bion som finns ombord på MSC Fantasia och MSC Splendida kostar €6 per person. Avgiften kan komma att ändras.

    • Vilken typ av shower kan jag förvänta mig ombord?

      Ett varierat utbud av uppträdanden och shower är inplanerat för varje kväll: internationella musikaler, klassisk och modern musik, dans, mimartister, trollkarlar och jonglerare. Underhållningsteamet för sitt yttersta för att varje kryssning ska vara njutbar. Kvällsunderhållningen presenteras i Daily Programme som levereras till din hytt dagligen.

    • Är det nödvändigt att reservera plats till teatern?

      MSC Cruises har byggt stora teatrar på alla fartyg för att varje gäst ska ha en bekväm plats. Gäster kan se en av de två föreställningarna per kväll och tiderna är anpassade till de olika middagssittningarna. Eftersom samma föreställning visas två gånger så finns et plats för samtliga passagerare. På nyrenoverade MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera och MSC Lirica finns ibland upp till tre föreställningar varje kväll. På dessa fartyg bör platsen bokas i förväg.

    • Vad kan småbarn äta ombord?

      Alla barn ombord kan avnjuta delikata och näringsriktiga måltider och varierade rätter som barn brukar tycka om. Våra omfattande barnmenyer är särskild framtagna för att tilltala barnens smak och deras näringsbehov.

    • Vilka åldersgränser gäller ombord?

      Att resa på kryssning utan förälder/annan ansvarig vuxen: Karibien 21 år, andra destinationer 18 år. 
      Casino: 18 år  
      Fitnesscenter: 14 år  
      Spa: 18 år 
        
      Barnpool: 2 år. Badblöja får inte användas.  
      Vuxenpool: 6 år. Barn får endast använda poolen under uppsyn av vuxen.
      Barnpris på utflykter: 12 år

    • Vilken typ av underhållning finns för yngre gäster?

      Det finns särskilda underhållningsprogram framtagna för att passa varje åldersgrupp, liksom sporttävlingar, frågesport, skattjakt och lekar i poolen. Det finns välutrustade spelrum och ett stort urval av leksaker som är särskilt utvalda för varje åldersgrupp. Här finns brädspel, modellera och allt de behöver för att rita, måla och pyssla.

    • Kostar barnens aktiviteter extra?

      Nej, dessa aktiviteter är kostnadsfria.

    • Kan barn gå med i MSC Voyager Club?

      Ja, MSC Voyagers Club-medlemskap kan tecknas oavsett ålder. Om barnet är under 18 år måste medlemskapet godkännas av förälder eller förmyndare. Denna information krävs för tecknande av medlemskap: förnamn, efternamn och födelsedatum. E-post är frivilligt.

    • Finns det spjälsängar och barnstolar ombord?

      Ja, det finns ett begränsat antal spjälsängar och barnstolar ombord, men var beredd på att tillgången kan vara begränsad, särskilt under högsäsong. Be din resebyrå skicka en förfrågan om dessa föremål i samband med bokningen.

    • Är det möjligt att lämna barnen ombord medan föräldrarna deltar i en utflykt?

      Ja, förutsatt att Mini Club meddelas senast dagen innan utflykten.

Our offices

Select your country

  • Austria

    MSC Kreuzfahrten (Austria) GmbH 

    Mariahilferstraße 103/3/2 

    1060 Wien

    click here for more details

  • Belgium

    MSC Cruises Belgium  
    Boulevard de l’Humanité 65 
    1601 RUISBROEK 
    Belgium
    Click here (french website or flamish website) for more details
  • Bulgaria

    Premier Tours (MSC Partners)
    43 Bregalnitsa Str
    1606 Sofia - Bulgaria
    Phone:+359 29201215
    Fax:+359 29209830

    CONTITRANS M. Ltd (MSC Partners)
    Yakubica Street, 25, 1st floor, office 19
    1164 Sofia - Bulgaria
    Phone:+359 29627518
    Fax:+359 29626520

    Travel Holidays Ltd (MSC Partners)
    14 Voynishka str
    8000 Burgas - Bulgaria

    Europa Tour Professional (MSC Partners)
    183 Rakovski str
    1142 Sofia - Bulgaria
    Phone: + 359 888515113

    Utopia Tour (MSC Partners)
    Phone: + 359 2 44 33 739

    Cruise Expert (MSC Partners)
    70, Vitosha Blvd.
    Sofia 1000, Bulgaria
    Phone: + 359 876 000822


    Travel Agency Blue Seas Ltd-14
    Arch Petkomomoliv Str,
    fl 3 app 11 Varna 

    Phone: +359 889276910

    Usit Colours - 35
    Vasiil Levski Blvd.,
    Sofia 1000, Bulgaria

    Phone: +359 29811900 ext. 303

    New Travel Agency -
    Ltd 92 Levski Bld 

    1504, Sofia Bulgaria
    Phone: +359 24640400/1/2 - +359 24640405
    Fax +359 9884708219

  • Croazia | Bosnia | Serbia | Slovenia

    MSC Krstarenja doo
    Sv Kriza 3
    HR 20 000 Dubrovnik
    Croatia
                 

    Office Split
    Gat sv. Duje 1 (Trajektni terminal)
    HR 21000 Split - Croatia

    Office Zagreb
    Jurišićeva 19 (Rotonda centar III. kat)
    HR 10000 Zagreb  - Croatia 


    Click here  for more details

  • Cyprus

    TOP KINISIS TRAVEL (MSC Partners)
    33B, Ayias Zonis Str
    PO Box 53081 3300 Limassol - Cyprus
    Phone:+ 357 25818681
    Fax: + 357 25353900
  • France

    MSC Croisières
    5 rue Barbès
    92120 Montrouge - France

    Click here   for more details

  • Germany

    MSC Kreuzfahrten GmbH
    Ridlerstraße 37
    80339 München


    Click here  for more details

  • Greece

    BlueSun Travel & Consulting  

    A: 3, Stadiou St. - 1st Floor

    Syntagma Square, Athens, Greece 10562

    T/F: +30-210-3254642

    VAT 800612135

    E: bluesun1954@gmail.com

    Skype: bluesuntravelandconsulting

    www.nereusgroup.gr

     

    MANESSIS TRAVEL (MSC Partners)
    4, Filellilon Street
    10557 Athens - Greece
    Phone: +30 210 3211 777
    Fax: +30 210 3211 527


    VERSUS TRAVEL Ltd (MSC Partners)
    7, Filellinon Street
    10557 Athens - Greece
    Phone: + 30 210 3232 800
    Fax: + 30 210 3232 450


    NEREUS GROUP (MSC Partners)
    2, Afentouli Str.
    18536 Piraeus - Greece
    Phone/Fax: +30 210 4524 842

    TOP KINISIS HELLAS MEPE (MSC Partners)
    22, Filellinon Str.
    10557 Athens - Greece
    Phone: + 30 210 3232 501
    Fax: + 30 210 3232 059


    GOLDAIR TOURISM S.A. (MSC Partners)
    1st Km Paianias,Markopoulou Avenue
    19002 Paiania Attica Greece

    CRUISE EXPERTS (MSC Partners)
    6, Paleologou Benizelou str
    10556, Plaka, Athens, Greece
    Phone: +30 210 3259900


    NAVIHELLAS CRUISE CENTER (MSC Partners)
    83, Iroon Politechniou Ave.
    GR 185 36 Piraeus, Greece
    Phone: + 30 210 4284391

    TOP KINISIS HELLA MEPE (MSC Partners)
    22, Filellinon Str.
    10557 Athenes - Greece
    Phone: +30 2103232501
    Fax: +30 2103232059

    CRUISE EXPERTS (MSC Partners)
    6, Paleologou Benizelou str
    10556, Plaka, Athens;Greece
    Phone: +30 2103259900

  • Hungary

    VISTA (MSC Partners)
    Andrassy ut 1
    H-1061 Budapest - Hungary
    Phone: +36 4299747
    Fax: +36 42999750


    MAHART TOURS (MSC Partners)
    Belgrád rakpart - Nemzetközi Hajóállomás 
    H-1056 Budapest- Hungary
    Phone: +36 14844012
    Fax: +36 12664223


    FOR TWO (MSC Partners)
    UTAZÁSI IRODA Kft. Montevideo u. 2/c
    H -1037 Budapest - Hungary
    Phone: +361 355 7897


    CHEMOL TRAVEL (Marshaller Kft) (MSC Partners)
    Batthyány utca 49. fsz. 9.
    H-1051 Budapest - Hungary
    Phone: +361 266 21 74


    OTP Travel Ltd. (MSC Partners)
    Nádor utca 2
    H-1051 Budapest, Hungary
    Phone: + 36-1-354-7307
    Fax: + 36-1-354-7330


    WELLNESS TRAVEL (MSC Partners)
    Frankel Leò u 13
    H - 1027 Budapest - Hungary
    Phone: +361 451 0700
    Fax: +361 239 5733


    NUR NECKERMANN Kft (MSC Partners)
    Dayka Gábor u. 5.
    H-1118 Budapest, Hungary
    Phone: + 36 40 244 444
    E-mail: msc@neckermann.hu


    BOCI TOURS Kft 
    O'hidy Krisztina
    email: info@bocitours.hu
    Mobile phone: 36704256351

  • Italy

    MSC Crociere Customer Service 
    Via A. Depretis, 31 
    80133 Napoli Italia 
     
    Click here   for more details
  • Latvia

    Cruiselines Agency Ltd (MSC Partners)
    Kalapaka Bulvaris 7-10,
    LV1010 Riga, Latvia
    Phone: +371 67331675
    Fax: +371 67331674


    Pegasus International (MSC Partners) 

    11 Kalku iela,
    LV-1050 Riga, Latvia
    Phone: +371 67357733

  • Lithuania

    KELIONIU AKADEMIJA (MSC Partners)
    S. Zukausko 35-99
    Vilnius 09129, Lithuania
    Phone: + 370 5 2430636
    Phone: + 370 607 92223
    Fax: +370 5 2430661

    TRAVEL AGENCY "West Express" Vilnius
    Phone: +370 52122500


  • Malta

    Hamilton Travel Co. Ltd. (MSC Partners)
    4 St. Publius Street
    Floriana FRN 1443- Malta
    Phone: +356-21-241292/249543
    Fax: +356-21-226430/223598
  • Netherlands

    MSC Cruises the Netherlands B.V.
    Kruisweg 825-A
    2132 NG  Hoofddorp

    Click here  for more details

  • Poland

    VENITI TOUR SAFPOL Travel Sp. z o.o. (MSC Partners)
    ul. Pańska 96 lok. 38
    00-837 Warszawa, Poland
    Phone: + 48 226306333
    Fax: + 48 226306334


    NIEBIESKAMILA (MSC Partners)
    Biuro Podrozy Niebieska Mila ul.Wschowska 9
    60-164 Poznan, Poland
    Phone: +48 061 861 42 00
    Fax: +48 061 868 56 38


    PT TOURS GRUPA ATLAS TOURS Sp. Zo.o. (MSC Partners)
    Zory 44-240, ul. Moniuszko 15
    44-200 Rybnik, ul. Korfantego 1, Poland
    Phone: +48 (32) 43 52 344 (ext. 116)
    Phone: +48 (32) 43 52 344


    MARCO POLO TRAVEL Sp. Zo.o. (MSC Partners)
    ul. Woronicza 15
    02-625 Warszawa, Poland
    Phone: +48 22 492 77 90
    Fax: + 48 22 567 31 01


    Schmetterling Reisen (MSC Partners)
    91286 Obertrubach, Germany
    Phone: +49 (0) 91 97 62 82 0
    Fax: +49 (0) 91 97 .62 82 - 182

    Magazine Italian Style (MSC Partners)
    Ul. Sw Mikolaja 59-60
    50-127 Wroclaw, Poland
    Phone: +48 697250399


    Rejsclub (MSC Partners)
    ul. Podkomorzego 58a/1,
    83-000 Gdansk Pruszcz, Poland
    Phone: (+48) 058 713 82 00
    Fax: +48 (58) 713 82 01

  • Portugal

    MSC Cruzeiros Portugal
    Empreendimento Alcantara-Rio, Rua Fradesso de Silveira nº 4 - 1ºA
    1300-609 Lisbon, Portugal 


    Click here  for more details

  • Romania

    Happy Tour (MSC Partners)
    Metropolis Center str Grigore Alexandrescu 89-97 etaj 4
    Aripa Vest sector 1 011033 Bucarest, Romania
    Phone:+4021 3070601
    Fax:+4021 3070640


    Perfect Tour (MSC Partners)
    26 Sevastapol St
    010992 Bucharest Romania
    Phone:+40 314022458
    Fax:+40 213119954


    Croizere.net (MSC Partners)
    Str. Piata Unirii, 12 ap.3
    400015 Cluj - Napoca, Romania
    Phone: +40 264 593 372
    Fax:+40 364819706


    Aerotravel (MSC Partners)
    Calea Victoriei 91-93,
    sector 1, 010067 Bucharest, Romania
    Phone:+40 213167306
    Fax:+40 213167303


    Carpatour (MSC Partners)
    Bld. 15 Noiembrie, 1
    Brasov, Romania
    Phone/ Fax: +40 (268) 471 057


    Ship Travel International (MSC Partners)
    Str N Titulescu nr 6
    810268 Braila Romania
    Phone:+40 0239689800
    Fax:+40 0239692158


    4 U travel (MSC Partners) 

    16, Londra Street, ap 6
    011763, Bucharest Romania
    Phone/ Fax: +40.72.334433

    J'INFO TOURS -  
    Street Jules Michelet, no.1 - Sector 1, 
    010458  Bucharest ROMANIA   
    Phone +40 21 316 58 10    
    Fax+40 213163198 

    Happy Cruises 
    Str. Dr. Felix nr. 57, etaj 1, sector 1, 
    Bucuresti, Romania 
    Phone +40 31 403 5073   
    Fax+40 31 403 5079       

    Pegas Holiday SC 
    Pegas Holiday SRL - 
    CHRISTIAN 76 TOURS 
    Calea Dorobantilor, nr 54 
    Sector 1, 010574 Bucarest  

    AGOS TOUR - 
    Str Vasile Loichita nr 1-3 
    Bl. C, SAD 8 Timisoara – Timis Romania 
    Phone: +40 0356 100 538               
  • Russia

    PAC Group
    LUBYANSKY proezd 21-5
    101000 Basmannyi, Moscow, Russia
    Phone: +7 4959330950
    Fax: +7 4959330952
  • Scandinavia

    MSC Cruises Scandinavia AB
    Första Hötorgshuset Sveavägen 17, 13th floor 
    S-111 57 Stockholm- Sweden

    Click here (Sweden website, Norway website, Denmark website) for more details

  • Spain

    MSC CRUCEROS, S.A.U.
    C/AREQUIPA, 1 -  4ª
    28043 Madrid - Espana

    Click here for more details

  • Switzerland

    MSC Kreuzfahrten AG
    Weisse Gasse 6
    CH-4001 Basel - Switzerland 


    Click here (french website or german website) for more details

  • Turkey

    MSC Cruises Turkey
    Altunizade Mahallesi
    Kısıklı Cad. No:42
    34662 Üsküdar İstanbul
    Phone : +90.216.444.67.20
    Telefax: + 90.216.4745698
  • Ukraine

    Center Cruises of Ukraine Ltd (MSC Partners)
    Sadovaya st 3, off 203
    65023 Odessa - Ukraine
    Phone: +38048 7847272
    Fax: +38048 7847274
  • United Kingdom & Ireland

    Mediterranean Shipping Cruises Ltd.
    Queens House 55-56 Lincoln's Inn Fields
    WC2A 3LJ London - Great Britain UK 


    Click here for more details

  • USA

    MSC Cruises USA INC.
    6750 North Andrews Avenue, Suite 100
    Fort Lauderdale, Florida FL 33309 USA

    Click here for more details

  • Argentina

    MSC Cruceros S. A.
    Marcelo T. de Alvear 624 - 1° Piso
    C1058AAH Buenos Aires - Argentina

    Click here for more details

  • Brazil

    MSC CRUZEIROS DO BRASIL LTDA.
    Av. Ibirapuera 2332 - 6th floor - tower #2
    04028-003 SAO PAULO - SP -Brazil


    Click here for more details

  • Mexico

    MSC Cruceros
    Union 2 Esq. Benjamin Franklin - Col. Escandon
    C. P. 11800 Mexico D.F.

    Click here for more details

  • Egypt

    MSC Company Egypt
    55, El Sultan Street
    PO Box: 670 Alexandria - Egypt

    Click here  for more details

  • Israel

    MSC Israel Ltd
    Beit Amot 157 Jaffa Rd
    31339 Haifa - Israel
    Phone : +972-4-8549046
    Fax : +972-4-8510161
  • Lebanon

    MSC Lebanon Cruises Division
    Gemaizeh, St. Famille Str. Marine Tower, 2nd Floor

    Beirut - Lebanon


    Click here   for more details.

  • Morocco

    Sky Holidays (MSC Partners)
    7, Rue George Sand Val Fleuri
    PO Box 60014 Casablanca - Morocco 
    Phone: +212- 522 99 10 99
    Fax : +212- 522 98 23 04

    Equinox 5 (MSC Partners)
    5, Avenue Annakhil
    hay Riad, Rabat- Morocco
    Phone: + 212 537563060

    TUT Travel&Tourism-16 Rue Tanta (Derriere Hotel Balima) 
    Rabat Maroc 
    tuttravel@menara.ma   
  • South Africa

    MSC Cruises South Africa 

    Johannesburg:1 Wessels Road, Rivonia - South Africa 
    Durban: 33 Claribel Road, Morningside - South Africa 
    Cape town :Block C Ground Floor, Lagoon - South Africa 

    Beach Office Park, Cnr Boundry Rd & Marine Drive, Milnerton


    Click here for more details

  • Tunisia

    D' Alessandro Travel (MSC Partners)  
    45, Av. Habib Bourguiba - Le Colisée
    Tunis - Tunisia
    Phone: + 216 71 33 95 00
    Fax: + 216 71 35 12 59

    Orange Travel Group - Orange Cruises (Tunisie) S.A. (MSC Partners)
    41, Rue d'Iran
    1002 Tunis, Tunisie
    Phone: + 216 71 831 141
    Fax: + 216 71 831 132

    Julia Tours and cruises (MSC Partners) 
    130, Av. De la Republique
    La Goulette 2060 - Tunis, Tunisie

    Decouvertes de Sotuvit (MSC Partners) 
    4 Avenue des Etats Unis, 1002 Tunis
    Phone: + 216 22301190
    Fax: + 216 71905297

    AMEL VOYAGES - 
    81 Avenue Khereddine Pacha – 
    Pacha Center -Entrée A – 5° 
    Etage Tunis 1073  
    Phone+216 58309960
  • United Arab Emirates

    Sharaf Travel (MSC Partners)
    Near Burjuman Centre
    Khalid Bin Waleed Street
    P.O.Box 21593, Bur Dubai, Dubai U.A.E.
    Phone: +971 (0)4 3966969 
    Fax: +971 (0)4 3975377
  • Australia & New Zealand

    MSC Cruises (Australia) Pty Ltd.
    Suite 532 5 Lime Street, King Street Wharf
    Sydney NSW 2000- Australia

    Click here for more details

  • Bangladesch

    Marco Shipping Company Limited 
    Rupayan Karim Tower (4th floor)80, 
    VIP Road, Kakrail, Dakha-1000 
    Phone:+88-028397333 
    Fax:+88-028391333 
    General email saber@mscbangla.com
  • China (PRC)

    MSC Cruises Travel Agent (Shanghai) Co., Ltd
    Room 1608, SIPG Tower, 358 Dongdaming Road, 200080
    200080 Shanghai-China
    Fax: +86 21 35308393
  • India

    Sharaf Travels Pvt. Ltd.

    MSC House, Opp. Divine Child High School,

    Andheri Kurla Road,

    Andheri (E),

    Mumbai – 400059,

    India

    Phone:  +91-22-67313053/56/58

    Fax:        +91-22-67313010

  • Japan

    MSC Cruises Japan Ltd 
    Toranomon Kiyoshi Bldg. 2F, 4-3-10 Toranomon, Minato-ku
    Tokyo, 105-0001 Japan 


    Click here for more details

  • Korea

    ICK (International Cruise Korea) (MSC Partners)
    Gwanghwamun Officia Rm 1328 163 Sinmunno 1-ga, Jongno-gu
    Seoul - Korea
    Phone: + 82-2-6901-1761
    Fax: + 82-2-6901-1799
  • Singapore

    Modern Shipping Travels
    Pte Ltd 3, Shenton Way 15-12
    Shenton House Singapore 068805
  • Sri Lanka

    Travel House- Nkar Travels & Tours (Pvt) Ltd (MSC Partners)
    45, Ananda Coomaraswamy Mawatha, Colombo 07
    Sri Lanka
    Tel: +94 11 2564584
    Fax:  +94 11 2564587

    Jetwing Travels (MSC Partners)
    Jetwing House 46/26 Navam Mawatha
    Colombo 2 - Sri Lanka
    Phone: + 94 11 234 5723

  • Thailand

    SEA Tours (MSC Partners)
    Suite No. 88-92, 8th floor
    Payatai Plaza 128
    Phyathai Road, Rajthavee
    Bangkok 10400 - Thailand
    Phone: +66 022165783-93
    Fax: +66 053271401

    JOYFUL TRAVEL (MSC Partners)   
    88 SSP Bldg 3 Silom Khwang Suriyawong Khet Bang Rak
    Bangkok 10500 - Thailand
    Phone:+66 2634 2300
    Fax: +66 2634 2299