MOBILITET, MEDICINSKA BEHOV OCH KOSTBEHOV

MSC Cruises och dess anställda har alltid varit uppmärksamma på gästernas behov, och arbetar ständigt för att erbjuda bästa möjliga service, som uppfyller internationella tillgänglighetsstandarder.


Se avsnitten nedan för mer information om den assistans som erbjuds ombord och i våra hamnterminaler.


 

 

Informera oss om eventuella krav på mobilitet, medicinska behov och kostbehov

Gäster kan meddela MSC Cruises om eventuella krav och behov genom att fylla i Formuläret för särskilda behov som finns här och på samtliga ackrediterade resebyråer. Vi rekommenderar att denna information skickas vid bokningen, eller senast två arbetsdagar innan avresa. Detta ger oss tid att erbjuda bästa möjliga service till våra gäster, vilket avgörs av anläggningarna och resurserna på varje fartyg. Om vi får informationen efter denna deadline kommer vi att göra allt vi kan för att erbjuda de begärda tjänsterna, men det kanske inte är möjligt med så kort varsel.

 

Nedladdning formulär

✓Bokning via resebyrå: dokumenten ska skickas direkt till resebyrån

 

✓Bokning via vår webbplats: dokumenten ska skickas till följande mejladress: info@msccruises.se

Gästerna kan endast förvägras att boka eller gå ombord i undantagsfall, och bara om det föreligger ett allvarligt eller överhängande hot mot gästernas eller besättningens säkerhet. 
Alla personuppgifter som skickas in av gäster kommer hanteras helt i enlighet med vår integritetspolicy. For mer information om de tjänster som erbjuds ombord, hur ni meddelar oss om eventuella särskilda behov, eller andra krav som inte uttryckligen omnämns i detta avsnitt, ber vi er kontakta er resebyrå.

 

 

 

 

Hyttinrättningar

Handikappanpassade hytter, särskilt utrustade för gäster med funktionsnedsättningar och/eller nedsatt rörlighet finns på samtliga fartyg i vår flotta. Gäster som behöver en handikappanpassad hytt kan begära detta vid bokning.

De handikappanpassade hytterna är större och erbjuder mer rörelsefrihet än de vanliga hytterna, samt kommer med extra inrättningar och utrustning för gäster med särskilda behov.

 

Se vilka inrättningar som finns på ditt fartyg:  MSC Armonia, MSC Bellissima, MSC Divina, MSC Fantasia, MSC Grandiosa, MSC Lirica, MSC Magnifica, MSC Meraviglia, MSC Musica, MSC Opera, MSC Orchestra, MSC Poesia, MSC Preziosa, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Sinfonia, MSC Splendida, MSC Virtuosa.

Nedsatt rörlighet

Samtliga däck, allmänna utrymmen och tenderbåtar har utformats för bästa möjliga tillgänglighet för gäster med nedsatt rörlighet. Det kan finnas hamnar eller tenderbåtstjänster som inte kan användas med mobilitetshjälpmedel då vi inte kan lyfta dem. Dessutom finns det olika antal särskilt utrustade hytter på varje fartyg i vår flotta. Av säkerhetsskäl kan gäster som behöver assistans ombedjas att resa med en vårdare, beroende på den specifika rutten.


Rullstolar finns tillgängliga ombord på våra fartyg för gäster att använda under ombord- och landstigning, eller i händelse av en nödsituation. Gäster som kontinuerligt behöver använda rullstol eller annan form av hjälpmedel måste ta med sin egen utrustning. Gästen ansvarar själv för att kontrollera med relevant tillverkare/leverantör att denna utrustning kan tas ombord och användas på ett kryssningsfartyg på ett säkert sätt, och för att arrangera leverans till avreseterminalen i god tid före ombordstigning samt upphämtning efter avslutad kryssning.


För mer information om anloppshamnars och utflykters lämplighet för passagerare som har problem med rörligheten ber vi dig läsa de relevanta delarna i det här avsnittet, och så snart du gått ombord kontrollera riktigheten i den angivna informationen.

 

Nedsatt syn

MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida and MSC Fantasia har skyltar på braille i allmänna utrymmen, hissar och vid hyttentréerna; samtliga fartyg har däckangivelse i hissarna och full tillgänglighet till allmänna utrymmen, däck och tenderbåtar. För säkerhets skull, och beroende på grad av funktionsnedsättning, kan gästerna komma att ombedjas att resa med en vårdare eller ledarhund.

För mer information om utflykters tillgänglighet ber vi dig läsa de relevanta delarna i det här avsnittet, och så snart du gått ombord kontrollera riktigheten i den angivna informationen.

 

Nedsatt hörsel

Av säkerhetsskäl måste gäster med hörselnedsättning resa med vårdare. Passagerare med delvis nedsatt hörsel kan resa ensamma endast om de begär att en texttelefon installeras i hytten. Denna texttelefon, som finns i begränsat antal på varje fartyg, har ljus- och vibrationsfunktioner, telefonfunktion samt en analog alarmklocka.


Dessutom finns trådlösa förstärkare och signallampor i teatersalongen och andra rum. Även hissarna har signallampor.


Assistanshundar

Rätt utbildade och certifierade ledarhundar är tillåtna ombord, förutsatt att de är vid god hälsa och har de dokument som krävs för att komma in i de länder som besöks under kryssningen.


Gästen kommer att informeras i förväg om boende för hunden, eventuella hjälpmedel som finns samt rutiner för ombord- och landstigning.
Gästen ansvarar själv (om tillämpligt med hjälp av vårdaren) för uppsikt, utfodring och hantering av djuret under vistelsen ombord.


 

Graviditet

De sjukvårdsinrättningar och den utrustning som finns ombord kan vara tekniskt otillräcklig för att hantera en förlossning eller graviditetskomplikationer. Därför kan vi av säkerhetsskäl inte välkomna ombord kvinnor som kommer att nå eller överskrida vecka 24 av graviditeten vid kryssningens slut. Oavsett graden av graviditet ska en läkare konsulteras innan man ger sig ut på kryssning för att utvärdera om gästen är i stånd att resa.

Dialys

Gäster som genomgår behandling med peritoneal dialys kan resa som normalt, om de tar med sig de mediciner och den utrustning som kan komma att krävas under kryssningen. Relevant läkarvård finns att tillgå vid sjukvårdsinrättningar ombord.


Utrustning och maskin för hemodialys-behandling kan endast tas ombord av specialiserade oberoende företag på vissa rutter. För mer information om denna service, kontakta din resebyrå.


Barn med särskilda behov

Barn med särskilda behov har normal tillgång till samtliga tjänster och inrättningar ombord. Även om underhållspersonalen inte erbjuder barnomsorg är de utbildade i att erbjuda bred underhållning särskilt anpassad för barn.


Samtliga barn, inklusive barn med särskilda behov, tilldelas ett särskilt område för underhållning, uppdelat efter ålder. Om så krävs kan barn och ungdomar med särskilda behov placeras i en yngre åldersgrupp (med tillstånd från föräldrarna), eller delta i specifika aktiviteter tillsammans med föräldrarna.

 

Specialkost

Gäster med intolerans eller allergi mot vissa livsmedel måste informera MSC Cruises om sina behov via Formuläret om särskilda behov och, efter ombordstigning, bekräfta detta med receptionen/kundtjänst och/eller med hotellvärden. Om de informeras i förväg hjälper personalen ombord gärna till med att informera gäster om vilka rätter som inte innehåller ingredienser som kan orsaka en allergisk reaktion.


MSC Cruises har erhållit intyg från Bureau Veritas om att globalt erbjuda glutenfria menyer (livsmedelskod: 20 ppm) i huvudrestaurangerna på MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Meraviglia, MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica. Samtliga glutenfria recept tillagas av erfaren personal i särskilda kök ombord, och använder produkter som förvaras i särskilda utrymmen i enlighet med "Cruises Project" från Associazione Italiana Celiachia (Italienska celiakiförbundet) som MSC har ett nära samarbete med för fartygen ovan, som seglar i Medelhavet och Nordeuropa. På MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera och MSC Lirica erbjuds endast färdigförpackade, glutenfria produkter såsom snacks, kex, croissanter, sockerkakor och muffins.


För andra behov som inte uttryckligen nämns i detta avsnitt ber vi dig kontakta resebyrån.


*MSC:s glutenfria menyer är lämpliga för glutenintolerans, men inte glutenallergi.


Du hittar också information om särskilda behov i de allmänna bokningsvillkoren, transportvillkoren och under FAQ.